Monday, April 3, 2006

Tophane-i Amire- Ernst Barlach

Bu haftasonu eve hiç girmedim dersem yalan olmaz. Cumartesi biraz sanat birazda gezi dedik, Tophane-i Amire’de “Ernst Barlach- Modern Çağın Heykeltraşı” sergisine gittik. Pazar günüde İstanbuldan uzaklaşalım ve balık yiyelim dedik ve vapura atladığımız gibi Burgaz adasında bulduk kendimizi...


Cumartesi- Cihangir,Tophane-i Amire, Tophane, Ortaköy

Tophane-i Amire yüzyıllar boyu üretime yönelik bir endüstri kuramayan Osmanlılar`da savaş endüstrisine yönelik yapıların ilklerindendir.

İstanbul`un fethinde topların oynadığı büyük rolün, kurmayı tasarladığı evrensel imparatorluğun oluşum aşamalarındaki önemini kavrayan Fatih, Galata Surları`nın dışında, Boğaz girişinde Tophane`yi kurdurmuştur.
Ana yapı, İstanbul`da külliyeler içinde yer alanların dışında, Osmanlı`nın en görkemli yapısıdır. Yaklaşık 20m yükseklikteki almaşık taş-tuğla duvarların üstünde, kesme taş örgülü duvar dokusu içinde, bal peteği düzeninde küçük altıgen pencereler bulunur. Çatıda, ön ve arkada iki dizi halinde beşerli, üstü ikişer fenerli beşik tonoz örtü ve ortada yuvarlak pencereli kasnaklar üzerinde yükselen, fenerli beş büyücek kubbe vardır.


Tophane-i Amire`nin Kent içindeki konumu Osmanlı kentsel estetiğine yalın katkı, özgün bir boyut getirmiştir.
İç mekan, alabildiğine yalınlığın ne denli anıtsallığa dönüşebileceğinin en iyi örneklerindendir: Ortada iki sıra beşer kesme taş, kare kesitli büyük ayağın taşıdığı, sıvasız tuğla dokularıyla kubbeler, beşik tonozlar... Ve çok yukarılardan, yanlardan, üstten ve yine yanlardan gelen ışık demetleri... Aslında ışık girsin, duman çıksın diye yapılmıştır tümü.
1958 yıkımlarından sonra ana bina restore edilmiş, cadde boyunca bir sıra dükkan yapılmıştır. Kullanım biçimine bir türlü karar verilemediğinden, kırk yıla yakın “yasak bölge” kapsamında boş tutulmuştur. 1998`de Mimar Sinan Üniversitesi Kültür ve Sanat Merkezi olarak yeniden işlevlendirilmiştir.

Ernst Barlach- Modern Çağın Heykeltraşı

Alman ekspresyonizmin sanatçılarından heykeltıraş, ressam ve edebiyatçı Ernst Barlach (1870-1938).
Sergide, 100 üzerinde grafik ve 50’nin üzerinde de bronz heykel eseri yer alıyor. Eserler, sanatçının tematik ve tarihsel olarak yaşamını, sanatını ve zamanının tarihsel olaylarını yansıtıyormuş. 1. Dünya Savaşı sırasında yaşayan Barlach, eserlerinde; köylüleri, dilencileri, şarkı söyleyen, dans eden, içki içen sıradan insanları ve peygamberleri figür olarak kullanmış. Benim en çok hoşuma giden, şarkı söyleyen adam ile, düşleyen kadın oldu.
Sonraki yıllarda sanatçının eserleri, Alman faşizminin kültür ideolojisine uygun olmadığı gerekçesiyle kaldırılmış ya da yıkılmış. Barlach'a 'yozlaşmış' damgası vurulmuş ve sanatçı dışlanmış.
30 Nisan'a kadar devam edecek olan Ernst Barlach sergisi daha sonra, 18 Mayıs'tan itibaren, Ankara Anadolu Medeniyetleri Müzesi ve Goethe-Institut Ankara'da da sergilenecekmiş, Ankaradaki arkadaşlarıma duyrulur.

Tophane,

Not: Heykel dışındaki tüm resimler, bana aittir. Yarında artık Burgaz Ada’yı anlatırım.

0 comments:

About

.
 
google-site-verification: google6264df489a134469.html